„A németországi edzők taktikai felkészültsége az alacsonyabb osztályokban is imponáló.“

🟥 HUNGARYNUM ALAPÍTVÁNY 🟦 GOALSUPPORT • SELFCODE

Az Európában dolgozó magyar edzők tevékenysége, tapasztalata a magyar futballszakma alapvető bázisa. Munkájuk, tudásuk, eredményességük döntő mértékben határozza meg a magyar futball jövőjét. Példájuk inspiráló a külföldön egyetemi hallgatóként futballt tanuló magyar fiatalok számára is.

Az egyetem bejáratánál

🟥 Mit csináltok, meddig maradtok Németországban? Milyen előzetes elképzelésekkel illetve célokkal utaztatok ki? 

A Testnevelési Egyetem hallgatóiként Erasmus program keretében egy évig Németországban, a kölni sportegyetemen tanulunk. Célunk, hogy minél sokoldalúbban, minél több mindent tapasztaljunk meg a német futball valóságából. Szeretnénk megérteni, milyen szándékok és törekvések léteznek itt a klub- és a szövetségi futballban. Folyamatosan képezzük magunkat, igyekszünk maximálisan hasznossá tenni és majd hasznosítani ezt a két félévnyi lehetőséget. Személyes kapcsolatokat alakítunk ki, hogy később visszajöhessünk szakmai tapasztalatcserére, együttműködésre. Olyan edzők akarunk lenni, akiknek közvetlen, élő rálátásuk van különböző futballkultúrákra, s szeretnénk minél több tudást befogadni. Amit itt látunk, abból persze majd még le kell szűrjük, mi hasznosítható otthon, és mi az, ami valószínűleg nem fog működni.

🟥 Hogyan telik egy hetetek, mibe van már most betekintésetek?

Hétköznap az egyetemi óráinkra járunk, melyek többsége kifejezetten Erasmus-hallgatókra szabott, így az oktatás számunkra angol nyelven zajlik. A sporttudományon belül sokféle kurzusunk van, pl.: mentál coaching, német sportkultúra, interkulturális menedzsment. Hétvégén aztán különböző osztályú bajnoki vagy kupamérkőzéseket tekintünk meg a helyszíneken. Testközelből látjuk és érzékeljük az osztályok, csapatok, edzők, játékosok közötti különbségeket, a más és más játékfelfogást, taktikai elképzeléseket. 

A második félévben szeretnénk mélyebben megismerkedni az itteni utanpótlásrendszerrel, a képzési, edzési, fejlesztési módszerekkel, újdonságokkal.

🟥 A helyszínen néztétek a Hannover 96-Hertha BSC (Bundesliga 2) mérkőzést is: milyennek láttátok Dárdai Pál jelenlegi csapatát? 

Kifejezetten jó iramú, a német futballra jellemző meccset láttunk, a játék képe alapján igazságos döntetlennel

A Hertha labda nélkül rendkívül szervezett, kompakt volt, 4-4-2-őt védekeztek középblokkban. Nem próbálták kontrollálni a játékot. Labdával, az átmenetekben egészen kiválóak voltak, két passzal átmentek támadásból védekezésbe. Egy jó fizikumú támadóra ment a felívelés vagy felpassz, aki aztán lekészítette a fellépő hatosnak, a két szélső pedig kötelezően indult a védelem mögötti területekbe. A kapu előtti helyzetkihasználás is rendben volt, aminek eredményeképpen két hasonló akció által az első félidőben vezettek idegenben 2-0 ra. A játék felépítése illetve a taktikai elképzelés elég direktnek tűnt, bár azt is láttam, hogy a keret minősége adott egy domináló, sokpasszos stílus befogadására. Mivel a Hertha eddig a szezonban korántsem remekelt, így az eredmények azonnal kellenek, tehát megértem Dárdai elképzeléseit és játékfelfogását.

🟥 Milyen egy kupaösszecsapás Németországban a helyszínen?

November elején láttuk a Borussia Dortmund-Hoffenheim mérkőzést (Szalai Attila sajnos nem lépett pályára). A Signal Iduna Park hangulata egészen hidegrázós! 80 ezer ember, telt ház, mint általában: különleges érzés lehet ennyi ember előtt futballozni. Hatalmas szakmai élmény volt ez a ki-ki meccs minden szempontból, igazi elitfutballt láttunk.

Dortmund, Signal Iduna Park (Borussia Dortmund-Hoffenheim)

Részletesebben: a mérkőzést a Hoffenheim kezdte jobban, ám szép kontra végén kihagytak egy óriási ziccert. A továbbiakban nagyrészt a hazaiak irányítottak, s több kimaradt helyzetük után végül a szünet előtt az itteni legenda, Marco Reus betalált. Edin Terzic (a Borussia edzője) 4-1-4-1-et játszatott labda nélkül, labdával pedig előszeretettel átállt a több topligás csapat átal használatos 3-2-5-ös formációra. Ez utóbbi esetben a jobbhátvéd feljebb, a balhátvéd pedig harmadik belső védő szerepbe lép. A Hoffenheim 5-2-1-2-vel próbálta fékezni a minőségi hazai játékszervezőket, amit -a kapott a góltól eltekintve- kompakt végre is tudtak hajtani. 

🟥 Részletesen, szenvedélyesen beszélsz egy-egy mérkőzésről: mit találsz leginkább rokonszenvesnek, példaértékűnek a német futballközegben? 

Természetesen nekem is volt előzetes elképzelésem, várakozásom arról, milyen itt a futball. Ez nagyrészt visszaigazolódott. Példaértékű az emberek hozzáállása a sporthoz, szeretete a futball iránt. Hétvégen mérkőzésre menni -minden külső körülménytől függetlenül- kötelező program. A negyedosztályban minden meccsen legalább kétezren vannak, ami önmagáért beszél. Nekem úgy tűnik, a futball Németországban amolyan profán vallás. Minden osztályban azt tapasztaltuk, hogy bármi is az eredmény, a szurkolók felállva tapsolnak a végén a játékosoknak. (Mindenkinek ismerős lehet itthon, amikor 0-2-nél a 70. percben sokan hazaindulnak, egy-két keresetlen bekiabálást a játékosoknak címezve közben.)

A németországi edzők taktikai felkészültsége az alacsonyabb osztályokban is imponáló (persze ez nem is lehetne kérdés). Ezen a szinten is szeretnek kísérletezni az edzők, próbálnak folyamatosan megújulni.

🟥 Ha ilyen az edzői bázis, akkor milyen lehet egy top-edző? 

Az ő világukról egyelőre nincs közvetlen tapasztalatunk. Viszont hoznék egy példát a pályáról. Támadásépítés, létszámfölény kialakítása, szélső védők belépése a középpályára: szinte minden csapat labdakihozatallal próbálkozik. Céljuk a középpálya uralása, illetve hogy elöl a gyors, veszélyes játékosoknak területük lehessen. Labdabirtoklás esetén többször kulcs a középső zónák átpasszolása is. Labdavesztés esetén a Magyarországon is jól ismert, aktuálisan viszont sokszor problémás azonnali visszatámadás a jellemző. A labdás ellenfél 2-3 játekos általi becsapdázásában véleményem szerint jelenleg a Xabi Alonso-féle Leverkusen az egyik legjobb. Volt szerencsénk a helyszínen megtekinteni a Molde elleni Európa Liga meccsüket, ahol 5-1-re nyertek.

🟥 A végére maradt a személyes kérdés: hogy jutottál el idáig?

20 éves vagyok, ötéves korom óta életem jelentős része a futball. Szentendrén kezdtem ismerkedni a labdarúgás alapjaival, s rendkívül jó képzést kaptam az egykori többszörös válogatott Fitos Józseftől, aki rengeteget foglalkozott velem, s megtanította azt is, mit jelent ez a sport. Sajnos a ,,Mester” már nincs velünk… A szép emlékek viszont megmaradtak nekem.

Utánpótlásban megfordultam Dunakeszin, utána 3 évet a BVSC-ben játszottam. Mindkét klubban rendkívül jól éreztem magam, fejlődni tudtam, jó edzőktől tanulhattam. Természetesen szerettem volna a felnőtt futballban játszani, de már általános iskolában megfogalmazódott bennem, hogy egy esetleges edzői karrierben több sikerem lehet. Amikor felvételt nyertem a Testnevelési Egyetemre, ez a gondolatom megerősödött. Játékosként megye 1-es szintig jutottam, idén nyáron aztán abbahagytam az aktív játékot: a döntésem azóta sem bánom. 

Az évek alatt játékosként a futballba tett energiáimat edzői filozófiává igyekszem formálni. B licensszel szeretném zárni az egyetemet, itthon elkezdeni a pályát, majd 3 éven belül külföldön képzelem el a jövőmet. Lehetőleg vezetőedzőként, s remélhetőleg jelenlegi hallgatótársammal, Tamás Péterrel, mivel közös munkákban gondolkodunk.

Tamás Péter és Vattay Bence a Bayer Leverkusen-Molde EL mérkőzésen

Fontos, hogy az adott klubnál legyen olyan projekt, amivel azonosulni tudunk, illetve hogy legyen lehetőség a fokozatos előrelépésre mind csapat, mind egyéni szinten. 

Személy szerint egy olyan közösség kialakítása a célom, ahol mindenki egy emberként dolgozik, ahol értik a folyamatokat, a mit-miérteket. Játékértő, gondolkodó játékosokat szeretnék nevelni, akik tűzbe mennek egymásért, akiknek mindig komoly céljaik vannak egyénileg és csapatszinten egyaránt. Úgy gondolom, ha ezt edzőként nem tudom megteremteni, fölösleges is belekezdenem a szakmába.

🟦 Köszönjük az interjút, tavasszal jövünk a folytatással. Örömteli, szép Karácsonyt, sikeres Új Évet és vizsgaidőszakot kívánunk!